PROGRAM WYCHOWAWCZY i PROFILAKTYKI na rok szkolny 2016/2017- 2018/2019
- Szczegóły
- Kategoria: Prawo szkolne
- Opublikowano: 23 wrzesień 2013
- Małgorzata Jędruszczak
- Odsłony: 5326
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1
im. Tadeusza Kościuszki
ul. Zamkowa 1 , 22-300 Krasnystaw
PROGRAM
WYCHOWAWCZY i PROFILAKTYKI
na rok szkolny 2016/2017- 2018/2019
,, Nie przez obcych wsparcie i łaskę, lecz przez własne usiłowania dochodzi naród do szczęścia,
cnoty i sławy’’
Tadeusz Kościuszko
Uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 15 września 2016 r.
SPIS TREŚCI
- PODSTAWA PRAWNA
- WSTĘP
- WIZERUNEK WYCHOWAWCZY SZKOŁY
- CELE PRIORYTETOWE SZKOŁY
- CEREMONIAŁ I TRADYCJE SZKOŁY
- OBOWIĄZKI WYCHOWAWCÓW KLASOWYCH
- WIZERUNEK ABSOLWENTA
- WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- FORMY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO i PROFILAKTYKI
10. EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO i PROFILAKTYKI
- i PROFILAKTYKI
1. PODSTAWA PRAWNA
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (art.48 ust. 1; art. 53 ust.3; art.70 ust.1; art.72 ust.1) (Dz. U. z 1997r. Nr 78 poz. 483)
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (art. 1, 5, 33, 34a, 40) (Dz. U. z 2015r. poz. 2156 z późń. zm.)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (art. 6) (Dz. U. z 2016r. poz. 1379 z późń. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 07 marca 2005 roku w sprawie ramowych statutów publicznych przedszkoli oraz szkół publicznych (Dz. U. z 2005r. Nr 52 poz. 466 z późń. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz. U. z 2012r. poz. 977)
- ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii. (dz. U. z 2015r. poz.1249)
- Statut Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Krasnymstawie
2. WSTĘP
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
- Szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
- Program wychowawczy i profilaktyki szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
Wychowanie, to proces wspomagania dziecka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości w sferze: fizycznej , psychicznej, społecznej i aksjologicznej.
Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczanie i likwidowanie czynników, które blokują prawidłowy rozwój i zaburzają zdrowy styl życia.
Szkolny program wychowawczy i profilaktyki wspomaga kompleksowo wychowanie i nauczanie wszędzie tam, gdzie pojawia się zagrożenie dla rozwoju uczniów.
O zachowaniach problemowych (ZP) młodzieży mówimy, gdy:
- Są niezgodne ze społecznymi oczekiwaniami, normami, standardami, wyzwalają dezaprobatę społeczną.
- Stanowią ryzyko dla zdrowia, łączą się z psychopatologią i trudnościami w podejmowaniu ról społecznych.
- Mają tendencję do kumulowania się, łączenia się w syndromy zachowań.
- ZP ograniczają liczbę i częstość zachowań konwencjonalnych; utrudniają prawidłową socjalizację. Przykładami ZP są m.in.: wagary, używanie substancji psychoaktywnych, przedwczesna inicjacja i życie seksualne, przemoc, wulgaryzmy, izolacja, niejedzenie, Internet – zbyt długie przebywanie w wirtualnej rzeczywistości, fobie szkolne itd.
Wyodrębnia się stopnie zagrożenia:
1. Grupa niskiego ryzyka – należą do niej osoby, które nie podejmują zachowań ryzykownych – są jeszcze przed inicjacją.
2. Grupa podwyższonego ryzyka – znajdują się w niej osoby, które podjęły choć jedno zachowanie ryzykowne – są po inicjacji – u których ponadto obserwujemy liczne czynniki ryzyka (eksperymentatorzy).
3. Grupa wysokiego ryzyka – należą do niej osoby, u których zachowania ryzykowne są głęboko utrwalone i które odczuwają poważne negatywne konsekwencje (zdrowotne i społeczne) swoich zachowań ryzykownych.
Systemowe podejście do profilaktyki uwzględniające środowisko, w którym przebywa dziecko, jest związane z czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi.
Wśród czynników ryzyka wymienia się m.in.:
a) Czynniki ryzyka związane z rodziną – rozpad więzi małżeńskiej, brak konsekwencji rodziców, brak zainteresowania ze strony rodziców itp.
b) Czynniki ryzyka związane z edukacją – niskie wyniki szkolne, małe zaangażowanie w naukę, negatywne nastawienie do szkoły, słaba więź ze szkołą,
c) Środowiskowe czynniki ryzyka – przynależność do „problemowych” grup rówieśniczych, aprobata dla zachowań problemowych rówieśników i dorosłych, przeprowadzki, słaba więź z Kościołem,
d) Osobowe czynniki ryzyka - brak lub słabe poczucie własnej wartości, niestabilna, nieadekwatna samoocena, niska odporność na stres itp.
Odpowiadającymi wymienionym grupom czynników ryzyka – czynnikami chroniącymi są m.in.:
a) Silne przywiązanie do rodziców (więzi emocjonalne), przyjazny, ciepły dom, spójność oddziaływań wychowawczych, wysoka, adekwatna samoocena, system wartości, normy, religijność,
b) Zaangażowanie w naukę szkolną (dążenie do zdobywania wiedzy), zainteresowania, umiejętność radzenia sobie ze stresem,
c) Pozytywna grupa rówieśnicza, umiejętności społeczne, brak akceptacji dla zachowań odbiegających od norm społecznych, uczestnictwo w życiu kościelnym,
d) Stabilna i adekwatna samoocena, stabilne poczucie własnej wartości, odporność na stres itp.
e) indywidualne cechy i zachowania ucznia.
Działalność profilaktyczna szkoły polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
W przypadku profilaktyki uniwersalnej – wspieranie wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich substancji psychoaktywnych,
W przypadku profilaktyki selektywnej – wspieranie uczniów , którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowaną biologicznie są w wyższym stopniu narażeni na rozwój zachowań ryzykownych.
W przypadku profilaktyki wskazującej – wspieranie uczniów, u których rozpoznano wczesne objawy używania substancji psychoaktywnych lub występowanie innych zachowań ryzykownych które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
W wytyczeniu celów, zadań i sposobów realizacji programu profilaktyki pomaga znajomość i uwzględnianie wypracowanych na świecie i w Polsce różnych modeli podejść do wczesnej profilaktyki – strategii profilaktycznych.
Wymienia się następujące strategie:
- działania informacyjne (oparte o procesy poznawcze) – dostarczenie adekwatnych, prawdziwych i aktualnych informacji o istniejących zagrożeniach i możliwościach zabezpieczenia się przed nimi ,
- działania edukacyjne (w zakresie umiejętności) – pomoc w uczeniu i rozwijaniu podstawowych umiejętności życiowych: podejmowanie decyzji, radzenie sobie ze stresem, rozwiązywanie problemów, komunikacja interpersonalna,
- działania o charakterze alternatywnym – kształtujące pozytywną świadomość siebie i innych oraz oferujące możliwość zadowolenia i uzyskania pozytywnych wzmocnień bez konieczności sięgania po zachowania problemowe,
- działania interwencyjne – pomoc osobom dysfunkcjonalnym w identyfikowaniu swoich problemów i poszukiwaniu możliwości ich rozwiązania, udzielanie wsparcia,
- działania w zakresie zmiany prawa (przepisów)
- działania w zakresie zmian środowiskowych – identyfikacja i zmiana tych czynników środowiska społecznego, które sprzyjają zachowaniom dysfunkcyjnym.
Działania profilaktyczne przyniosą spodziewane efekty, jeśli będą adekwatne do potrzeb oraz gdy spełnione zostaną podstawowe warunki i zasady, m.in.:
W zakresie obowiązków i działalności edukacyjnej szkoły:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowego rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków psychoaktywnych a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne, podejmowanie interwencji profilaktycznej,
-rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
-kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych a szczególnie samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
-kształtowanie krytycznego myślenia w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli w zakresie profilaktyki używania środków psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
W zakresie działań wychowawczych:
- zadbanie o znajomość prawa i postępowanie zgodnie z nim,
- współpracę z rodzicami/prawnymi opiekunami w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia,
- poznanie elementarnej wiedzy na temat istniejących zagrożeń,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do najważniejszych wartości w życiu,
- wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą i społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowawców i rodziców,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie budowania relacji z uczniami, warsztatowej pracy z grupą,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli, wychowawców oraz rodziców,
- rozwijanie i wspieranie działalności woluntarystycznej,
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
W zakresie działań informacyjnych:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, rodzicom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używania środków i substancji psychoaktywnych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów, ich rodziców w przypadku używania substancji psychoaktywnych,
- przekazanie informacji uczniom, rodzicom oraz nauczycielom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii,
- informowanie uczniów oraz rodziców o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz metodach współpracy szkoły z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią
Program wychowawczy i profilaktyki tworzą spójną całość. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela. Spójność ta przejawia się w momencie wyznaczania celów ogólnych w kontekście aspektów wychowania, tj. wspomaganie (promocja zdrowia) kształtowanie sposobu myślenia i postaw uznanych za pożądane, profilaktykę zachowań ryzykownych oraz korekcję deficytów i urazów. Te aspekty wychowania i profilaktyki będą realizowane na lekcjach z wychowawcą i zajęciach przedmiotowych przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów oraz pedagoga szkolnego.
Szkoła współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego, poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, podmiotami realizującymi świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, wojewódzkimi i powiatowymi stacjami sanitarno - epidemiologicznymi, Policją, w szczególności przy opracowaniu wśród uczniów lub wychowanków, rodziców lub opiekunów, nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły lub placówki diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym czynników chroniących oraz czynników ryzyka, dotyczącej uczniów lub wychowanków, rodziców lub opiekunów, nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły lub placówki.
3. WIZERUNEK WYCHOWAWCZY SZKOŁY
- Misja szkoły
Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowuje go do wypełniania obowiązków obywatelskich i rodzinnych w oparciu o zasady wolności, solidarności, tolerancji, sprawiedliwości i demokracji. Nauczyciele w swojej pracy kierują się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie oraz poszanowaniem godności osobistej ucznia. Szkoła jest wspólnotą nauczycieli, uczniów i rodziców i opiera się na ich zgodnym współdziałaniu w realizacji celów szkoły.
- Wizerunek szkoły
Szkoła stanowi wspólnotę nauczycieli, uczniów i rodziców, dąży do zgodnego współdziałania w realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych opartych o podstawowe wartości: miłość, mądrość, uczciwość, wolność, tolerancję, dobro, piękno, jest miejscem przyjaznym, bezpiecznym i w swych działaniach wspiera rozwój każdego ucznia.Pomagając uczniom w wszechstronnym rozwoju, szkoła wykorzystuje wzorzec, jakim jest patron szkoły- Tadeusz Kościuszko.
4. CELE PRIORYTETOWE SZKOŁY
Cele ogólne uwzględniające aspekty wychowania:
Cel 1: Rozpoznanie i zintegrowanie środowiska wychowawczego.
Cel 2: Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa.
Cel 3: Kształtowanie umiejętności społecznych ważnych w kontaktach z innymi ludźmi.
Cel 4: Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży.
Cel 5: Kształtowanie człowieka kulturalnego wrażliwego na potrzeby innych i świadomie uczestniczącego
kulturze.
Cel 6: Kształtowanie człowieka ogólnie wykształconego przygotowanego do kontynuowania nauki.
Cel 7: Wychowanie do wartości.
Cel 8: Kształtowanie postaw obywatela, Polaka, Europejczyka umiejącego aktywnie i swobodnie poruszać
się we współczesnym świecie.
Cel 9: Kształtowanie poczucia estetyki i postaw proekologicznych.
Cel 10: Wspieranie działań wychowawczych rodziny.
Cel 11: Niesienie pomocy pedagogiczno – psychologicznej.
Cel 12: Promowanie zdrowego stylu życia i postaw prozdrowotnych Cel.13: Zmniejszenie stopnia zagrożenia młodzieży uzależnieniem od substancji psychoaktywnych Cel.14: Zmniejszenie zasięgu zachowań ryzykownych.
5. CEREMONIAŁ I TRADYCJE SZKOŁY
CEREMONIAŁ I SYMBOLE NARODOWE
Ceremoniał szkolny ma na celu poszanowanie symboli narodowych, wychowanie i kształtowanie postaw patriotycznych. Służy właściwemu planowaniu i organizowaniu uroczystości szkolnych. Uczniowie uczestniczą w uroczystościach szkolnych w stroju galowym, którego istotnym elementem jest biała koszula lub bluzka. Uczniowie szkoły uczestniczą w uroczystościach poza szkolnych odbywających się w środowisku lokalnym.
Symbole narodowe :
Godło–powinno być umieszczone w salach lekcyjnych i reprezentacyjnych pomieszczeniach szkoły, w miejscach centralnych, na najbardziej widocznych ścianach.
Flaga– powinna zawsze być umieszczona w miejscach widocznych, nie może dotykać ziemi. Nie wolno wieszać flagi zabrudzonej lub podartej, mocować do niej żadnych ozdób lub napisów.
Hymn państwowy – uczniowie znają tekst i melodię „Mazurka Dąbrowskiego”. Powinien być grany lub śpiewany w chwilach uroczystych takich jak :
- inauguracja i zakończenie roku szkolnego
- święta państwowe
Uczniowie znają te symbole i szanują. Znają ich tradycje i znaczenie.
Sztandar szkoły
Szkoła posiada sztandar, którego symbolika odnosi się do patronatu szkoły. Poczet sztandarowy tworzą trzy osoby, wybrane spośród najlepszych uczniów. Członkowie pocztu ubrani są w stroje galowe, przez prawe ramię mają przewieszone biało – czerwone szarfy. W środku idzie osoba niosąca flagę, po bokach asysta.
TRADYCJE SZKOŁY
Istotnym elementem pracy wychowawczej w naszej szkole są uroczystości związane z obchodami ważnych świąt państwowych oraz imprezy kulturalno – rozrywkowe, tradycyjnie ujmowane w corocznie opracowanym i aktualizowanym kalendarzu imprez i uroczystości szkolnych.
Uroczystości i imprezy charakteryzuje wysoki poziom pod względem organizacyjnym i artystycznym. W ich przygotowaniu uczestniczą uczniowie naszej szkoły.
6. OBOWIĄZKI WYCHOWAWCÓW KLASOWYCH
W procesie wychowania uczymy młodych ludzi, jak być wolnymi od napięć, stresów, lęków, różnorodnych zniewoleń czy uzależnień, zniechęcenia, zwątpienia, małoduszności. Zadaniem wychowawców jest budzić wyższe zainteresowania, wyższe pragnienia, aby uchronić niedoświadczoną i niedojrzałą młodzież przed złudną fascynacją zmysłami, przed negatywnymi skutkami masowej kultury, przed poczuciem beznadziejności i bezsensu życia. Jako wychowawcy uczymy rozumieć głęboki sens wszelkich norm, zakazów, które stoją na straży prawdziwej wolności.
Wychowawca winien ukazywać wychowankom wartości duchowe w całym ich pięknie i powabie- zarówno intelektualne, naukowe, moralne, społeczne, religijne.
Wychowawca:
1.Wychowawca, będąc świadomym uczestnikiem procesu wychowawczego i jednocześnie opiekunem dziecka, pełni zasadniczą rolę w funkcjonowaniu szkoły, tworząc warunki wspomagające rozwój, uczenie się i przygotowanie ucznia do pełnienia różnych ról w życiu dorosłym.
2. Wychowawca jest animatorem życia zbiorowego oraz mediatorem i negocjatorem w rozstrzyganiu kwestii spornych wewnątrz zespołowych oraz między uczniami a dorosłymi, pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
3. Wychowawca bliżej poznaje uczniów, ich zdrowie, cechy osobowościowe, warunki rodzinne i bytowe, ich potrzeby i oczekiwania.
4.Rozpoznaje i diagnozuje możliwości psychofizyczne oraz indywidualne potrzeby rozwojowe wychowanków.
5. Wnioskuje o objęcie wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
6. Uczestniczy w pracach Zespołu Wspierającego.
7. Wychowawca :
1. Otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
2. Planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające osobowość jednostki i integrujące zespół uczniowski , wycieczki, wieczorki, gry zespołowe, konkursy itp. oraz ustala treść i formę zajęć realizowanych na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasy,
3. Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka , dotyczy uczniów szczególnie zdolnych a także mających trudności i niepowodzenia w nauce,
4. Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo- wychowawczych ich dzieci oraz włącza ich w sprawy życia klasy i szkoły - spotkania z rodzicami są protokołowane,
5. Współpracuje ze specjalistami, świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz problemów zdrowotnych, zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów,
6. Organizuje odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych.
8. W zakresie organizacji pomocy w psychologiczno – pedagogicznej uczniom powierzonej klasy do obowiązków wychowawcy należy:
- przeanalizowanie dostarczonych przez rodziców orzeczeń z poradni psychologiczno – pedagogicznej i wszczęcie postępowania zgodnie z procedurą określoną w „Systemie pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wspierania uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Krasnymstawie”.
- przeanalizowanie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej i wstępne zdefiniowanie trudności / zdolności uczniów;
- przyjmowanie uwag i opinii nauczycieli pracujących z daną klasą o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczniów;
- zdobycie rzetelnej wiedzy o uczniu i jego środowisku; wychowawca poznaje ucznia i jego sytuację poprzez rozmowy z nim i jego rodzicami, obserwacje zachowań ucznia i jego relacji z innymi, analizę zauważonych postępów w rozwoju związanych z edukacją i rozwojem społecznym. Sam wchodzi w relację z uczniem i ma szansę dokonywać autorefleksji związanej z tym, co się w tej relacji dzieje. Dodatkowo ma możliwość analizowania dokumentów, orzeczenia, opinii, dokumentacji medycznej udostępnionej przez rodzica itp., analizowania wytworów dziecka. Może mieć również dostęp do wyników badań prowadzonych przez specjalistów i do pogłębionej diagnozy.
- określenie specjalnych potrzeb ucznia samodzielnie lub we współpracy z grupą nauczycieli prowadzących zajęcia w klasie;
- w przypadku stwierdzenia, że uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej wszczęcie postępowania zgodnie z zapisami „Systemu pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wspierania uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Krasnymstawie.”.
- złożenia wniosku do dyrektora szkoły o uruchomienie sformalizowanej formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniowi – w ramach form pomocy możliwych do uruchomienia w szkole;
- poinformowanie pisemnie rodziców o zalecanych formach pomocy dziecku. Pismo wychodzące do rodziców przygotowuje wychowawca, a podpisuje dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba.
- monitorowanie organizacji pomocy i obecności ucznia na zajęciach;
- informowanie rodziców i innych nauczycieli o efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej i postępach ucznia;
-angażowanie rodziców w działania pomocowe swoim dzieciom;
- prowadzenie dokumentacji rejestrującej podejmowane działania w zakresie organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom swojej klasy, zgodnie z zapisami w statucie szkoły;
- stałe kontaktowanie się z nauczycielami prowadzącymi zajęcia w klasie w celu ewentualnego wprowadzenia zmian w oddziaływaniach pedagogicznych i psychologicznych oraz dokonania ewaluacji;
- prowadzenie działań służących wszechstronnemu rozwojowi ucznia;
- udzielanie doraźnej pomocy uczniom w sytuacjach kryzysowych z wykorzystaniem zasobów ucznia, jego rodziny, otoczenia społecznego i instytucji pomocowych.
9.Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy zgodnie z odrębnymi przepisami, a w szczególności:
- organizuje spotkania z rodzicami,
- prowadzi korespondencyjną wymianę informacji z rodzicami uczniów o efektach nauki oraz o problemach wychowawczych,
- analizuje bilans zdrowia uczniów pod kątem wskazań lekarskich,
- przeprowadza rozmowy indywidualne z uczniami,
- współorganizuje pomoc w nauce uczniom mającym trudności.,
- prowadzi dziennik lekcyjny, arkusze ocen i dokumentację wychowawczą,
- sporządza zestawienia statystyczne dotyczące klasy,
- wypisuje świadectwa szkolne.
10.Wychowawca w celu prawidłowego spełnienia zadań wychowawczych powinien organizować spotkania z rodzicami przynajmniej 3 razy w roku, a w szczególnych przypadkach częściej.
11.Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrekcji, rady pedagogicznej oraz pedagoga szkolnego, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek, instytucji oświatowych i naukowych.
12. Podczas procedury skreślenia ucznia z listy uczniów szkoły wychowawca jest rzecznikiem ucznia z „urzędu”.
7. WIZERUNEK ABSOLWENTA
Celem naszych działań wychowawczych i profilaktycznych jest wychowanie absolwenta, który:
- Jest przygotowany do pełnienia obowiązków obywatelskich w oparciu o zasady solidaryzmu, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości, wolności praw człowieka.
- Rozumie doniosłość tradycji i współczesnych osiągnięć szkoły i czci święte symbole szkoły- Sztandar.
- Zna historię swojej „małej ojczyzny” czyli szkoły, miasta, regionu oraz dziedzictwo kulturalne Europy i Świata.
- Jest przygotowany do świadomego wyboru zawodu, ma odpowiedni zasób wiedzy i umiejętności umożliwiających mu kontynuowanie nauki w dowolnie wybranej wyższej uczelni.
- Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, posługuje się komputerem, umie zastosować w praktyce wiedzę teoretyczną.
- Umie samodzielnie i krytycznie myśleć, ma wysoką kulturę osobistą i kulturę języka.
- Ma swój świat wartości, umie odróżnić dobro od zła, potrafi oprzeć się presji rówieśników, mody i negatywnym zachowaniom.
- Zna dobrze przynajmniej jeden język obcy.
- Zdobył umiejętność pracy w zespole, przedsiębiorczości, wykazywania inicjatywy.
- Zna i stosuje zasady prawidłowego komunikowania się z ludźmi, akceptuje i wykorzystuje w swoim życiu pozytywne wzorce zachowania.
- Umie rzetelnie pracować, jest zaradny, odpowiedzialny i przedsiębiorczy.
- Jest kulturalny, zdyscyplinowany, obowiązkowy, przestrzega zasady dobrych obyczajów.
- Dostrzega potrzeby innych, umie nieść pomoc potrzebującym.
8. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- Szkoła współdziała z rodzicami w sprawach kształcenia, wychowania, opieki i profilaktyki.
- W ciągu roku szkolnego organizuje, co najmniej dwa zebrania z rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów każdej klasy, w celu wymiany informacje o postępach, trudnościach w nauce, o zachowaniu i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
- Dla rodziców (opiekunów prawnych) uczniów rozpoczynających cykl kształcenia szkoła organizuje wstępne spotkania w celu zaznajomienia rodziców (prawnych opiekunów) opiekunów podstawowymi zasadami obowiązującymi w szkole, a przede wszystkim z:
- Edukacyjnymi zasadami i wymaganiami szkoły związanymi z określonym cyklem kształcenia
- Zasadami oceniania, klasyfikowania, promowania i egzaminowania uczniów.
- Oprócz stałych spotkań, szkoła w każdym czasie zapewnia każdemu rodzicowi (opiekunowi prawnemu) możliwości uzyskania:
- Informacji na temat zachowania i postępów lub trudności w nauce dziecka.
- Informacji i porad w sprawach wychowania, profilaktyki i dalszego kształcenia dziecka.
- Wychowawca klasy i inni nauczyciele utrzymują kontakt z rodzicami przez:
- Rozmowy w czasie zebrań, spotkań.
- Indywidualne rozmowy w szkole na życzenie rodziców.
- Indywidualne rozmowy na zaproszenie wystosowane przez szkołę.
- Rozmowy telefoniczne i korespondencję.
- Konsultacje wychowawców z rodzicami (wg opracowanego harmonogramu konsultacji w danym roku szkolnym).
- W sytuacjach trudnych wychowawczo szkoła powiadamia na bieżąco rodziców/opiekunów ucznia.
- W niecierpiących zwłoki sprawach edukacyjno-wychowawczych szkoła podejmuje działania w celu skontaktowania się z rodzicami (opiekunami prawnymi) danego ucznia.
9. FORMY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO i PROFILAKTYKI
- Lekcje wychowawcze i przedmiotowe.
- Akademie, apele.
- Pogadanki, prelekcje.
- Udział w seansach filmowych, spektaklach teatralnych.
- Wycieczki i rajdy.
- Zawody sportowe.
- Konkursy przedmiotowe i olimpiady.
- Akcje charytatywne.
- Zajęcia warsztatowe i terapeutyczne.
- Zajęcia z pedagogiem, doradcą zawodowym, prawnikiem, Policją, sanepidem i inne.
- Spotkania z rodzicami.
- Gazetki szkolne.
10. EFEKTY Z REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO i PROFILAKTYKI
Uczeń:
- umie współpracować z innymi, jest świadomy swego miejsca w społeczności klasowej i szkolnej
- czynnie uczestniczy w życiu szkoły
- uświadamia sobie konieczność działania w imię dobrze pojętego dobra społeczności szkolnej
- godnie reprezentuje swoją szkołę
- zna zasady dobrego wychowania
- umie w odpowiedni sposób zachowywać się wobec innych ludzi, kolegów, rodziców, ludzi starszych, potrafi zachować się w sposób odpowiedni w miejscach użyteczności publicznej i innych instytucjach
- ma poczucie integracji z klasą, umie się komunikować, zaprezentować, nabywa umiejętność słuchania i pomagania innym, wie jakie znaczenie ma empatia
- jest tolerancyjny, wykazuje wrażliwość na ludzką krzywdę i nieszczęście
- wie czym jest asertywność (potrafi wyrazić własne zdanie) zna różne sposoby rozwiązywania konfliktów, umie sobie radzić z agresją i złością
- nabywa umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych , ma wiedzę na temat stresu i jego konsekwencji, wie gdzie szukać pomocy w sytuacjach trudnych
- zna techniki efektywnego uczenia się i zapamiętywania
- zna i potrafi sprecyzować swoje zainteresowania , uzdolnienia , preferencje zawodowe
- stale rozwija swoje zainteresowania,
- staje się coraz bardziej samodzielny i twórczy
- zna i potrafi sprecyzować swoje preferencje zawodowe
- ma orientację jeżeli chodzi o możliwości dalszego kształcenia oraz rynek pracy
- potrafi się zaprezentować , ma wiadomości na temat rozmowy kwalifikacyjnej i przygotowania dokumentów niezbędnych do starania się o pracę, ma informacje na temat różnych zawodów
- jest świadomy swoich praw i obowiązków w społeczeństwie demokratycznym
- zna święta narodowe i związaną z nimi historię
- umie wyjaśnić znaczenie symboli narodowych i okazuje im należyty szacunek
- bierze udział w organizowanych uroczystościach patriotycznych
- wykazuje się aktywnością społeczną i obywatelską na rzecz określonych ludzi, grup społecznych i zbiorowości
11. ZAŁĄCZNIKI DO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO i PROFILAKTYKI
- Plan działań wychowawczo-profilaktycznych na dany rok szkolny 2016/2017 (działania z uwzględnieniem osób odpowiedzialnych za realizację) – załącznik nr 1
- Tematyka godzin wychowawczych (Technikum, Zasadnicza Szkoła Zawodowa) – załącznik nr 2
- Karta zachowań ucznia (wzór) - – załącznik nr 3
- Procedury postępowania w rożnych sytuacjach zagrożeń – załącznik nr 4
- Plan wychowawczy i profilaktyki poszczególnych klas wraz z tematyką godzin wychowawczych (technikum, zasadnicza szkoła zawodowa) – załącznik nr5
- Kalendarz imprez i uroczystości szkolnych na dany rok szkolny – załącznik nr 6
- Opinia Rady Rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego na temat programu wychowawczego i profilaktyki załącznik nr 7
- Dokumentacja wychowawcza – załącznik nr 8 Opracowanie:
zespół ds. opracowania programu
wychowawczo-profilaktycznego